Wat is er precies aan de hand?

Er is gebleken dat het frame van onze Rover rolstoelbakfietsen, geproduceerd tussen september 2015 en december 2019, na een langere gebruiksperiode, in extreme gevallen (bij intensief gebruik en zware belasting), materiaalscheurtjes kan vertonen. Deze kunnen in uitzonderlijke situaties leiden tot het doorzakken van het frame en daarmee potentieel gevaar opleveren voor de veiligheid van de berijder.

Wij vinden het belangrijk dat de veiligheid van onze klanten gewaarborgd is en daarom hebben we besloten geen enkel risico te nemen en de frames van de bewuste Rovers die scheurtjes vertonen te vervangen en de overige frames te versterken, om te voorkomen dat een scheurtje kan ontstaan.

Op afbeelding 1 is aangegeven waar het scheurtje zich kan bevinden en op afbeelding 2 is te zien hoe een scheurtje eruit kan zien.

Afbeelding 1: Plaats mogelijk scheurtje

Afbeelding 2: Scheurtje

 

Welke Rovers worden teruggeroepen?

Het betreft Rovers van het model op afbeelding 1, die geleverd zijn tussen september 2015 en december 2019 met het standaard frame, zie afbeelding 2.


Afbeelding 1: het model Rover waar het om gaat.

Type aanduidingen: Rover, Rover E, Rover XL, Rover XLE.

Afbeelding 2: Standaard-frame tot december 2019

Voor de duidelijkheid: De fietsen met een versterkt frame (zie afbeelding 3) hebben geen problemen.

Dit kunt u zien aan de extra versteviging tussen de ovale framebuis en de houder van de spil-as (Gaffel)

Afbeelding 3: Versterkt frame (in gebruik sinds december 2019)

 

Wat kan er in het ergste geval gebeuren?

Bij de oudere productiemodellen met een hoge kilometerstand kan het frame in extreme gevallen (bij intensief gebruik en zware belasting) materiaalscheurtjes vertonen. Deze kunnen in uitzonderlijke situaties leiden tot het doorzakken van het frame en daarmee potentieel gevaar opleveren voor de veiligheid van de berijder. Omdat uw veiligheid voor ons voorop staat hebben we daarom besloten alle frames die een scheurtje vertonen te vervangen. De overige frames worden versterkt, om te voorkomen dat een scheurtje ontstaat. 

Mijn Rover valt onder de terugroepactie. Wat moet ik nu doen?

Al onze klanten met een Rover die onder de terugroepactie vallen, en die niet intussen door ons gerepareerd zijn, ontvangen binnenkort een mail met een instructie hoe te controleren of het frame een scheurtje bevat.

Heeft u in de week van 21 september geen mail ontvangen maar wel een Rover bij ‘t Mannetje gekocht, neem dan alstublieft contact met ons op door een mail te sturen aan info@tmannetje.nl.

Heeft u uw Rover gekocht bij een revalidatiebedrijf (bijvoorbeeld Welzorg of Medipoint), dan ontvangt u van hen een mail. Heeft u in oktober nog geen mail ontvangen, neem dan begin november alstublieft contact met ons op door een mail te sturen aan info@tmannetje.nl.

Mailcontact is voor u en voor ons het meest praktisch, aangezien wij de komende periode veel in gesprek zullen zijn om afspraken in te plannen.

Het lukt mij niet om het frame te controleren, wat nu?

Wij begrijpen dat het voor u wellicht moeilijk is om een eerste controle zelf uit te voeren. Geen probleem! Stuur een mail naar info@tmannetje.nl met uw naam, adres, telefoonnummer en wanneer u het beste te bereiken bent. Wij nemen dan binnenkort contact met u op om een afspraak te maken. Onze monteur komt vervolgens bij u thuis om uw frame te controleren.

Moet het frame van mijn Rover vervangen worden?

Elk frame van een Rover dat een scheurtje vertoond, wordt voorzien van een nieuw frame. Is er nog geen scheurtje te zien, hoeft er alleen een verstevigingsklem geplaats te worden.

Zie ook de vraag: Hoe controleer ik het frame van mijn Rover?

 

Waarom wordt het frame van mijn Rover, als er niets te zien is, toch versterkt?

Wij vinden het belangrijk dat uw veiligheid gewaarborgd is en daarom hebben we besloten geen enkel risico te nemen en alle frames van het bewuste Rovermodel te repareren. Als er nog geen scheurtje te zien is, kan er op den duur wel een scheurtje ontstaan. Dit willen wij voorkomen.

Hoe controleer ik het frame van mijn Rover?

Het volstaat om te kijken of er in het frame een scheurtje zit.

Op afbeelding 1 ziet u waar het scheurtje voorkomt: net achter het scharnierpunt tussen het voor- en achterframe. Op afbeelding 2 ziet u hoe een scheurtje eruit kan zien.

Afbeelding 1: Plaats mogelijk scheurtje


Afbeelding 2: Scheurtje

Hoe controleert u het veilig? Onder de bak liggen is niet erg praktisch.

U kunt de bakfiets met twee personen vrij eenvoudig op de voorkant neerzetten:

  • Leg voor de bakfiets een kleedje of stuk karton op de grond neer om de bak niet te beschadigen.
  • Til met twee personen de achterkant van de bakfiets op totdat hij met de voorkant op de grond rust.
  • U kunt dan het achterframe naar één van beide zijkanten laten zakken. Laat één van beiden het achterframe vasthouden, zodat de bakfiets niet om kan vallen.
  • Controleert u de bovenkant van de onderbuis met een zaklamp goed op scheurtjes, daar waar de bovenkant van de buis aan de gaffel vastzit. Eerst eventueel vuil verwijderen.
  • Breng het achterframe over naar de andere zijkant, om vanuit een ander perspectief nogmaals het frame te controleren.
  • Twee zien meer dan één: kijkt u beiden goed.
  • Volg daarna de instructie in de mail die u gestuurd is. Zie ook de vraag Ik heb nog geen mail ontvangen. Wat moet ik nu doen?

Hoe kan ik zien of het frame van mijn Rover vervangen moet worden?

Zie de vraag Hoe controleer ik het frame van mijn Rover?

Hoe kan ik zien of het frame van mijn Rover versterkt moet worden?

Zie de vraag Hoe controleer ik het frame van mijn Rover?

Kan ik gewoon doorrijden op mijn Rover tot het frame wordt versterkt of vervangen?

Als u na framecontrole geen scheurtje hebt geconstateerd dan kunt u gerust doorfietsen.

Is er sprake van een scheurtje op de aangewezen plaats, dan raden wij u aan om de fiets als het mogelijk is tot de reparatie niet meer te gebruiken.

Ik heb nog geen mail ontvangen. Wat moet ik nu doen?

Heeft u uw Rover bij ’t Mannetje gekocht tussen september 2015 en december 2019 en heeft u in de week van 21 september geen mail ontvangen, neem dan alstublieft contact met ons op door een mail te sturen aan info@tmannetje.nl.

Heeft u uw Rover tussen september 2015 en december 2019 verkregen via een revalidatiebedrijf (bijvoorbeeld Welzorg of Medipoint), dan ontvangt u van hen een mail. Heeft u in oktober nog geen mail ontvangen, neem dan begin november alstublieft contact met ons op door een mail te sturen aan info@tmannetje.nl.

Mailcontact is voor u en voor ons het meest praktisch, aangezien wij de komende periode veel in gesprek zullen zijn om afspraken in te plannen.

Hoe lang moet ik wachten voordat mijn frame versterkt/vervangen wordt?

Het is lastig om dat voor individuele situaties te zeggen. We willen zowel vervanging als versterking van de frames zo snel mogelijk uitvoeren. U ontvangt van ons, of het revalidatiebedrijf waarbij u uw fiets verkregen heeft, een mail met instructies. Zolang u die niet heeft ontvangen, hoeft u niets te doen. Wij doen ons best alle reparaties op zo kort mogelijke termijn in te plannen.

Hoe lang moet ik mijn Rover missen voor versterking/vervanging van het frame?

Voor versterking van het frame komen wij, of het revalidatiebedrijf waarbij u uw fiets verkregen heeft, bij u langs. De plaatsing van de frameklem neemt ongeveer een half uur in beslag.

Vervanging van frames doen wij in onze werkplaats in Haarlem. Wij zorgen voor transport van uw fiets. Normaal gesproken heeft u uw Rover na vier werkdagen weer terug. Mocht u kans zien uw fiets zelf langs te brengen, kan uw fiets eventueel sneller klaar zijn.

Moet ik iets betalen voor het versterken/vervangen van het frame?

Nee dat hoeft u niet. Wij zorgen voor gratis versterking of vervanging van het frame.

Kan ik ook mijn aankoopbedrag terugkrijgen?

Nee dat kan helaas niet. Wij hebben heel bewust gekozen voor een kosteloze versterking of vervanging van het frame. Uit voorzorg repareren wij ook voor de frames waarbij geen scheurtje te zien is.

Zowel de verstevigingsklem als het versterkte frame zijn door een onafhankelijk instituut getest en bieden een gedegen oplossing voor dit probleem.

Mijn Rover valt niet onder de terugroepactie. Wat moet ik nu doen?

Is uw Rover buiten de genoemde periode van september 2015 tot december 2019 geleverd dan hoeft u niets te doen.

Is uw fiets jonger dan november 2019 dan is uw fiets reeds voorzien ven een verstevigd frame.

Is uw Rover ouder dan september 2015 en twijfelt u over de betrouwbaarheid van uw frame dan kunt u tegen kostprijs alsnog een verstevigingsklem laten plaatsen.

Waar kan ik terecht met overige vragen? 

In geval van vragen, kunt u mailen naar info@tmannetje.nl. Mailcontact is voor u en voor ons het meest praktisch, aangezien wij de komende periode veel in gesprek zullen zijn om afspraken in te plannen. Mocht u echt niet in de gelegenheid zijn om te mailen, bel dan naar: 023-540 70 76 (keuze 1, winkel). Wij zijn bereikbaar van dinsdag t/m vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur.